Opslået

En Ecouturekjole vil ikke samle støv bagest i skabet

Hos Ecouture elsker vi kvinder!

Derfor lancerede vi for en måned siden vores nye, positive tøjstørrelser her på bloggen og på Facebook. Og vi skal lige love for, at den nyhed fik ben at gå på. Ud over, at blogteksten tiltrak 15.000 læsere, valgte både Berlingske og TV2 News at tage vores problemstilling op til debat. Fedt!

Formålet med Ecoutures nye størrelsesbetegnelser er at tale til kvinder, som de skal se sig selv! Nemlig som: Amazing, Beautiful, Marvelous, Lovely, Fantastic og Gorgeous. Alle positive ord, fordi vi synes, at kvindekroppen er smuk i alle sine 1.000 variationer. Læs blogindlægget om vores holdning her.

Størstedelen af den respons, vi har fået, har været meget positiv. Mange af jer har givet udtryk for, at I er glade for, at vi som tøjbrand bruger vores stemme til at blande os i kropsdebatten. Men der er også nogle få debattører, der mener, at tiltaget vil vildlede vores kunder frem for at vejlede dem. Det er vi faktisk ikke enige i. Læs her hvorfor.

Størrelser på en Ecouture kjole

 

Tøj er smukkest, når det passer – også en Ecouturekjole

Derfor skal man måle sig, inden man køber tøj på nettet. Tøjbrands syr efter forskellige mål og proportioner. En str. 38 i H&M vil sjældent have de samme mål i andre butikker. Og eftersom man ikke længere kan sammenligne de traditionelle tøjstørrelser brands imellem, er man alligevel nødt til at kende hvert enkelt brands mål og størrelser for at få det bedste resultat. Derfor har vi lyst til at stemple noget helt andet – noget sødt – i nakken på de kvinder, der vælger at købe en Ecouturekjole. Noget, som får dem til at føle sig godt tilpas! For det burde man altid gøre.

En positiv følgevirkning af vores nye størrelsesbetegnelser er derfor, at vi bedre kan vejlede dig via vores egne målskemaer, så du kan vælge den størrelse, der passer allerbedst til din krop. Vi har altid gjort meget ud af at have målskemaer under hvert produkt på webshoppen, men nu ”tvinges” man lidt mere til at måle efter, når man lægger sin første bestilling hos os.

Vi ønsker os en fair tøjindustri for alle

Selvfølgelig er det svært at regne ud, om man er en størrelse Lovely eller Fantastic, når man støder på Ecouture første gang. Men det er faktisk også en del af vores agenda: At man ikke uden videre kan gætte, hvilken størrelse man bruger, første gang man bestiller hos os. Man skal måle efter. ”Det er da en vildt dårlig forretningsidé”, vil smarte marketingstyper udbryde. Som en af slagsen også gjorde i News-debatten. Og ja, det ville det da også være, hvis Ecoutures eneste mål var at sælge en masse tøj så hurtigt som muligt. Men nu er det bare sådan, at vi faktisk går meget op i, at vores tøj sidder ordentligt på vores kunder. At de vil elske det og værdsætte det. OG at det bliver produceret med respekt for miljø og mennesker. Så det behøver slet ikke gå så stærkt.

Faktum er, at tøjindustrien i dag er kørt fuldstændig af sporet. Den brager hovedløst derudaf mod en miljø-katastrofal og etisk afgrund. De fleste producenter er fuldstændig ligeglade med miljøet og de mennesker, der er med til at producere deres tøj. For tøjproducenterne er det bedste scenarie, at folk køber en masse tøj, bruger det et par gange, smider det ud, og køber noget nyt. Et fænomen, man kalder ’Fast Fashion’ og ‘Brug og smid ud-kultur’: Tøj skal være billigt og let tilgængeligt, så vi kan købe en masse af det, kassere det efter kort tid og købe noget nyt. Men det siger sig selv, at hvis prisen skal presses helt i bund i tøj- og webbutikkerne, så er der arbejdere, der ikke får en ordentlig løn og behandling. Og hvis vi skal blive ved med at forbruge så meget tøj, som vi gør nu, presses jordens ressourcer også fuldstændig i bund.

Det skal og må ikke gå så hurtigt!

I Politiken kunne man i weekenden læse, at 30% af tøjet i vores garderober ikke er blevet brugt i et år. 30%! Det skyldes i de fleste tilfælde, at tøjet er købt i den forkerte størrelse, viser en britisk undersøgelse. Så ikke nok med, at vi forbruger som aldrig før, vi køber også en masse tøj, som vi aldrig får brugt, fordi det er for stort eller småt eller ikke lige sad så godt alligevel. Hvilket spild af naturens ressourcer, menneskers hårde arbejde og vores penge.

Hos Ecouture gør vi os meget umage med alt, hvad vi gør. Vi lægger mange timer i at udvikle vores designs, så de sidder fantastisk på rigtig mange kvinder. Og vi tænker over, at vores designs skal være tidløse, så de kan bruges i mange år og ikke kun en enkelt sæson. Vi bruger rigtig lang tid på at finde økologiske kvalitetstekstiler, og vi sørger for, at tøjet bliver lavet på systuer i Europa med ordentlige arbejdsforhold.

Når vi nu har gjort os så umage, ønsker vi også, at vores kunder orienterer sig i vores målskemaer, inden de lægger en bestilling hos os. Man tjekker jo også, om klædeskabets mål passer til soveværelset, inden man bestiller det hjem. Det er tid givet godt ud. Man ender nemlig med et produkt, der passer ordentligt og sidder smukt. Og allervigtigst undgår man at have en Ecouturekjole hængende, man aldrig bliver rigtig glad for. Nej tak!

 

Så ja, hr. marketingstype. Det kan godt være, at du synes, det er en dårlig forretningsidé. Men vi er ret sikre på, at både Moder Jord og hendes kvinder synes, at det er en rigtig god idé. For en Ecouturekjole vil IKKE samle støv bagest i skabet! En Ecouturekjole vil bæres med rank ryg og god samvittighed i mange, mange år.

Er du i tvivl om, hvordan du tager dine mål, har vi en guide til det her.

Kærlig hilsen Johanne Helger Lund og Helene Liliendahl

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *