Opslået

Smider du tøjet i denne uge? #WhoMadeMyClothes

WHO MADE MY CLOTHES?

I denne uge er det Fashion Revolution week. Jeg støtter selvfølgelig op om denne sag! Jeg sendte derfor en lille hilsen fra Paris på Instagram, med en opfordring til alle om at deltage… Og bede mode branchen tage ansvar, og fortælle ‪#‎WhoMadeMyClothes‬ ?

Læs evt. også: Bag om produktionen – besøg hos systuen i Bulgarien   &   Besøg hos systuen i Polen

Jeg deler hermed – Tibbe Smiths skarpe gæste-blogindlæg. Tibbe – hun er én af de unge mennesker jeg kender, i vores branche, som holder den etiske fane, aller højst! Og tusinde tak for det!

#WhoMadeMyClothes

Smider du tøjet i denne uge?

Stil i stedet spørgsmålet #‎WhoMadeMyClothes.

Overalt i mediebilledet er der et enormt fokus på tøj; på at du skal smide det og donere det til Røde Kors. Eller H&M.

H&M kører en verdensomspændende kampagne Recycle Week.
Røde Kors beder os om at smide tøjet sammen med TV2 og COOP.

Umiddelbart er det to fine initiativer, der forsøger at lære os forbrugere, at tøjet ikke bare skal i skraldespanden, når vi ikke går med det. det skal selvfølgelig genanvendes, hvad end det er til den næste kunde i Røde Kors eller om det skal blive til et par nye bukser, der skal sælges i H&M.
Og det skulle man jo tro at en bæredygtigheds/genbrugs-fortaler som mig selv vil bifalde.

Men jeg ser to alvorlige problemer med disse to kampagner, som ikke bliver adresseret.

De to kampagner er med til at flytte fokus fra det essentielle, vi egentlig bør snakke om;
De mange millioner mennesker, der arbejder i tekstilproduktion verden over under forrykte forhold;
Og det faktum at ingen af de to kampagner stiller spørgsmålstegn ved det enorme overforbrug vi har i dag i den vestlige verden, som egentlig er skyld i, at der er så mange tons tøj, der helst ikke skal ende i landfills eller forbrænding, når vi skal rydde op i skabet for at få plads til de nye impulskøb.

Kampagnerne falder ‘tilfældigvis’ sammen med Fashion Revolution Week, en kampagne, der sætter fokus på arbejderne, der laver vores tøj og mindes de 1138 arbejdere, der omkom og flere end 2000, der blev kvæstet, da Rana Plaza i 2013 kollapsede.

H&M vil med god grund gerne flytte opmærksomheden fra de mennesker, der syer det tøj, vi kan købe i deres butikker. H&M underskrev, efter Rana Plaza en aftale om at forbedre bygningssikkerheden på deres fabrikker i Bangladesh, men har endnu ikke sikret de fabrikker, de i akkorden har skrevet under på de ville. Hver dag tager flere hundredetusinde tekstilarbejdere på arbejde i H&Ms livsfarlige butikker. Hvad hvis H&M brugte noget af deres marketings-budget på at sikre bedre arbejdsforhold end dem vi ser i dag?

Min analyse er:

At Røde Kors med al sandsynlighed frygter, at de med H&Ms initiativ, går glip af mange tons tøj. Og at de derfor lancere denne kæmpe danske kampagne “Smid Tøjet”. Igen, det er jo gode initiativer, men problemet er, at den ligesom H&M ikke forsøger at få os til at tænke over vores overforbrug og købe færre men bedre ting.

Fashion Revolution opstod efter Rana Plaza kollapsede – som en reaktion mod den måde hvorpå vi producerer tøj og benytter sig af kampagner på de sociale medier og fysiske aktioner. En organisation, der har spredt sig til 89 lande over hele verden og søger man på hashtagget #WhoMadeMyClothes eller #IMadeYourClothes ses det tydeligt, hvilken impact kampagnen har opnået.

H&M var ikke en af de omkring 57 brands, der fik produceret på Rana Plaza i Bangladesh, men H&M sourcer fra en lang liste af suppliers i Bangladesh, hvoraf mange ikke lever op til basale sikkerhedskrav. Efter Rana Plaza styrtede i grus underskrev H&M ligesom flere end 200 andre brands Fire And Building Safety Accord, en aftale der stiller krav om H&M skal udbedre de sikkerhedsbrud, der er på de fabrikker de sourcer fra i Bangladesh. To år efter de har skrevet under – Se link her.

Og som Lucy Siegle skriver i The Guardian, Am I a Fool to Expect More than Corporate Greenwashing?  tvivler jeg på at det er et tilfælde. H&M, som den kæmpe pengemaskine koncernen er, timer ikke en stor verdensomspændende kampagne som denne tilfældigt. Orsola De Castros kritik af H&Ms kampagne klinger tydeligt i følgende sætning: “When you focus on pushing an initiative that’s about buying and consuming more, you do nothing to challenge the idea of garment workers as machines.”

Så tag stemmen tilbage og vær med i en verdensomspændende ‪#‎FashionRevolution‬ #WhoMadeMyClothes

Skrevet af Tibbe Smith
På vegne af Clean Clothes Campaign og FASHION REVOLUTION Denmark
Tibbe Smith

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *